Osnovni podatki
13. marec 2020 ob 18:00
Atrij ZRC, Novi trg 2, Ljubljana

Organizator
Filozofski inštitut
Opis

PREDAVANJE JE ZARADI TEŽAV Z LETALSKIM PREVOZOM ODPOVEDANO. Hvala za razumevanje!

Prijazno vabimo v Atrij ZRC na predavanje Adriana Johnstona, predstojnika in profesorja na oddelku za filozofijo Novomehiške univerze v Albuquerqueju (ZDA), ter predavatelja na Psihoanalitičnem inštitutu Emory v Atlanti.

Predavanje z naslovom Bog je nemrtev: nevidna roka vstaja iz groba (God is Undead: The Invisible Hand Rises From the Grave) bo v petek 13. marca ob 18. uri.

Marx in Freud sta oba na določen način otroka Razsvetljenstva. Kot taka sta oba občasno izrazila trden optimizem glede tega, da bo zgodovina neizogibno napredovala v določeno smer. Freud je na primer napovedal, da bo znanstveni in tehnološki napredek na določeni točki pripeljal do tega, da bo religioznost enkrat za vselej izginila iz človeških družb. Marx podobno predvideva odpravljanje religij. Še več, ta predvideni proces obravnava kot simptom nekega bolj temeljnega socio-ekonomskega razvoja, namreč, svoje (ne)slavne napovedi tranzicije v socializem in komunizem. Vendar pa preteklo desetletje človeške zgodovine ni bilo prijazno do tovrstnih pripovedi v stilu Razsvetljenstva o napredovanju zgodovine, vključno z Marxovimi in Freudovimi. Moj poseg bo ob tej priložnosti vzel navdih pri Lacanovi trezni napovedi »triumfa religije«, ki kljubuje Freudovim pričakovanjem neusmiljene širitve in poglabljanja sekularizacije. Trdil bom, da družbeno-politični fenomeni zadnjih nekaj desetletij pričajo o tem, da so se religiozne nadstavbe vlile v ekonomsko nadstavbo. Ta dinamika je šla tako daleč, da je sodobno človeštvo danes sekularno tam, kjer zase misli, da je religiozno, in religiozno tam, kjer zase misli, da je sekularno. Da bi upravičil to tezo, bom zagovarjal reaktivacijo in posodobljenje Marxove kritike politične ekonomije. Pri tem bom predlagal modifikacijo klasičnega Marxovega zgodovinskega razlikovanja med bazo in nadstavbo, posebej v luči nedavnih premikov v razmerju med religioznim in ekonomskim. Nemara nam bo ta modifikacija pomagala pojasniti, zakaj se Marxove napovedi glede prihodnosti kapitalističnih družb (še) niso uresničile.

Adrian Johnston je avtor številnih knjig s področij nemškega idealizma, psihoanalize, marksizma in sodobne kontinentalne filozofije. Avtorsko je podpisan pod naslednje knjižne naslove: Time Driven: Metapsychology and the Splitting of the Drive (2005), Žižek’s Ontology: A Transcendental Materialist Theory of Subjectivity (2008), Badiou, Žižek, and Political Transformations: The Cadence of Change (2009), in Prolegomena to Any Future Materialism, Volume One: The Outcome of Contemporary French Philosophy (2013), vse objavljene pri založbi Northwestern University Press, Adventures in Transcendental Materialism: Dialogues with Contemporary Thinkers (Edinburgh University Press, 2014), ter (v soavtorstvu s Catherine Malabou) Self and Emotional Life: Philosophy, Psychoanalysis, and Neuroscience (Columbia University Press, 2013), medtem ko seznam njegovih najnovejši knjižnih objav vključuje Irrepressible Truth: On Lacan’s “The Freudian Thing” (Palgrave Macmillan, 2017), A New German Idealism: Hegel, Žižek, and Dialectical Materialism (Columbia University Press, 2018), ter Prolegomena to Any Future Materialism, Volume Two: A Weak Nature Alone (Northwestern University Press, 2019). S Toddom McGowanom in Slavojem Žižkom je sourednik knjižne zbirke Diaeresis pri založbi Northwestern University Press.